Denne siden omhandler informasjon og tekniske tips til deg som jobber i produksjonbyrå. Vi anbefaler dog at du kikker på de andre sidene her også.

FØr produksjonsstart

Vær sikker på at du har nok informasjon før du starter produksjonen:

  • kB-begrensning – hvor store kan annonsene være? Størrelsen angir ofte hvor stor en mappe med alle filer zippet til ett format kan være.
  • Spesifikasjon fra annonseweb eller liknende fra mediene annonsen skal gå på. I tillegg kommer spesifikasjon fra annonsesystem (f.eks. AdForm eller DoubleClick) som påvirker koding av klikk-håndtering og telling.
  • Følge med på, og bidra til INMA sin HTML5 spesifikasjon, som forhåpentligvis blir den gjeldende standarden for norske medier.
  • Sette deg inn i hvilke verktøy du kan bruke i utviklingen. Verktøy som f.eks. Adobe Edge Animate er ofte ikke akseptert.
  • Skaff deg et kontaktnett med tekniske resurser hos mediene og nettverkene slik at du kan stille spørsmål når spesifikasjonene ikke gir nok informasjon.

Dette bør DU gjøre:

  • Lær deg HTML5-koding (HTML, CSS og JavaScript) og feilsøking i nettleserens utviklerverktøy.
  • Vurder nøye nødvendigheten av å bruke profilfonter, rastrer tekst hvis du må og bruk Fontsquirrel (velg Expert..) til kun å inkludere brukte bokstaver hvis du må bruke spesialfonter.
  • Bruk CSS3 og Greensock til animasjon. Benytt kun godkjente CDN-linker.
  • Komprimer PNG-filer med et verktøy som reduserer fargepaletten, f.eks. ImageAlpha for å spare plass.
  • Planlegg ekstra tid med iterasjoner med mediebyrå/annonsenettverk – endringer tar mer tid enn før.
  • Vi anbefaler at du installerer en editor (f.eks. Atom eller Sublime) for å lese/redigere kode, samt nettleseren Google Chrome.

Dette bør DU ikke gjøre:

  • Saboter scrolling på nettside ved å gripe inn i touch- og scrollevents.
  • Forvent at du kan få til like mye som du gjorde med Flash, eller at det tar like kort tid. Oppdra dine kunder til at løsningene kommer til å bli enklere i en god stund fremover.
  • Aksepter medieplaner med mangler fra mediebyrå – de MÅ faktisk hente inn spesifikasjoner for hvert medie hvis du skal kunne gjøre jobben din.