Denne siden omhandler konsekvensene man må tenke på ved konseptutvikling og design av annonser. For tekniske utfordringer, se produksjonssiden.

Tips til reklamebyrå

HTML5 byr på en del nye utfordringer i forhold til Flash, sjekk derfor alltid av konsept og design med utvikler før det presenteres til kunde. 

HTML5 introduserer også betydelige tekniske utfordringer både for produksjonsbyrå og mediene, det er da viktig med en god kommunikasjon mellom partene for å gjøre overgangen fra Flash så smertefri som mulig.

Noen tips til HTML5 annonser

Benytt færre bilder, filstørrelsen blir ofte større. Særlig bilder med gjennomsiktighet må ofte fargereduseres for klare kb-begrensningene.

Bruk av profilfonter i HTML5 er ofte utfordrende pga. størrelsen fontene tar. Hvis mulig, bruk en "websikker" font som støtter alle plattformer.

Animasjoner og produksjonstid

Animasjoner må nå ofte håndkodes, noe som tar mye lengre tid. Vær da obs på at kompliserte animasjoner kan øke produksjonstiden mange ganger.

I overskuelig fremtid bør man da altså regne med enklere utrykk og animasjoner i HTML5-annonser.

Ønsker du en mer detaljert redegjørelse om overgangen til HTML5 annonser så finnes det en lengre artikkel du kan lese på paal.org.

Verktøy man kan benytte til produksjon:

For in-house byråer kan HTML5 overgangen være meget utfordrende, da det ofte krever kunnskap om koding. Det kan dog verdt å ta en titt på disse verktøyene. Sjekk dog med mediene at disse verktøyene er akseptert før du setter i gang.

Legg gjerne inn din erfaring under som kommentar.